Bloedend tandvlees

Gezond tandvlees bloed niet als u uw tanden aan het poetsen bent of wanneer u aan het eten bent. Het tandvlees is normaal roze van kleur en ligt stevig om de tanden en kiezen heen. Wanneer uw tandvlees begint te bloeden tijdens het poetsen, eten of als de tandarts het aanraakt, is dit vaak een teken dat er iets niet in orde is. In de meeste gevallen duidt bloedend tandvlees op ongezond en ontstoken tandvlees. Dit is vervelend en kan pijnlijk zijn. Wij leggen u uit waar bloedend tandvlees door ontstaat en wat u er aan kunt doen.

De oorzaak van bloedend tandvlees

Ontstoken tandvlees ontstaat niet zomaar. Het wordt veroorzaakt door bacteriën in tandplak. Tandplak bevindt zich op tanden en kiezen en ziet er uit als een wit gelig laagje. Dit laagje bestaat uit bacteriën, speekseleiwitten en voedselresten. Als dit laagje te lang op uw tanden blijft zitten gaat uw tandvlees hier op reageren. Hierdoor ontstaat een ontsteking.

Bloedend tandvlees, wat nu?

Wanneer u ontdekt dat uw tandvlees bloedt is het verstandig direct actie te ondernemen. Doet u dit niet, dan kan de ontsteking zich gaan uitbreiden richting het kaakbot waar uw tanden en kiezen in staan. Het tandvlees rondom uw tanden en kiezen gaat vervolgens losser zitten waardoor tandplak verder kan gaan groeien. Uiteindelijk kunt u hierdoor tanden en kiezen verliezen.

Het is dus belangrijk dat u uw bloedend tandvlees gelijk en goed laat behandelen. Bij Mondhygiënepraktijk Muiderslotweg in Haarlem genezen wij uw bloedend tandvlees door middel van verschillende behandelingen.  Onze medewerkers hebben veel ervaring met bloedend tandvlees en helpen u graag. Tijdens een eerste onderzoek bekijken we welke behandeling het meest geschikt is. Dit bespreken wij met u voordat we daadwerkelijk over gaan tot de behandeling.

Wanneer u een afspraak wilt maken om uw bloedend tandvlees te genezen belt u naar 023 – 53 80 044 of vult u het contactformulier op onze website in. Kiest u voor het contactformulier dan kunnen wij u terugbellen voor het maken van een afspraak.

Natuurlijk is het voorkomen van bloedend tandvlees beter dan het genezen. Ook daarvoor kunt u bij onze praktijk terecht. U kunt preventief een afspraak maken met onze mondhygiënist. Dit doet u ook door te bellen naar 023- 53 80 044 of ons contactformulier in te vullen.